Curs Preparing a Successful Business Case
Analiza Cost – Beneficiu a Proiectelor
- Cod curs: 902
- Durata curs: 3 zile
- Nivel curs: Intermediar
- Disponibil: Clasic (in sala), Online (cu instructor)

Business Case – Analiza Cost, Beneficiu, Risc
Training-ul “Preparing a Successful Business Case” va invata cum se elaboreaza o analiza cost – beneficiu, cum se evalueaza si se justifica o investitie intr-un proiect, ce informatie trebuie sa contina un bussiness case, cum sa coordonati realizarea unui business case si cum sa il prezentati catre management pentru a fi aprobat.
Training-ul “Preparing a Successful Business Case” prezinta cele mai bune tehnici de identificare costuri si beneficii, analiza si structurarea informatiei in functie de audienta si de nevoia pentru care business-case-ul a fost creat.
Exercitiile aplicative din timpul trainingului va ofera abilitatile necesare pentru a elabora cu usurinta un business case cu toate informatiile necesare luarii unei decizii: costuri, beneficii, cash flow si indicatorii financiari, analiza de risc si analiza presupunerilor.
Structura curs "Preparing a Successful Business Case"
1. Introducere. Concepte.
- Contextul organizational
- Procesul decizional privind investitiile si lansarile de noi proiecte
- Definire “capital budgeting” si “portfolio management”
- Descrierea procesului de portfolio management si implementarea strategiei prin proiecte (aliniere la standardele PMI)
- Definire obiective de business: financiare, strategice / termen lung, scurt si exemple
- Metoda comparatiei in pereche (pair wise comparison) pentru prioritizarea obiectivelor unei organizatii
- Conceptul de frontiera eficientei (efficient frontier) in optimizarea portofoliului de proiecte in vederea atingerii obiectivelor strategice
Introducere in Business Case
- Definitie si caracteristici. Istoric.
- Aplicabilitatea unui business case
- Procesul de elaborare business case si livrabilele aferente
- Echipa care realizeaza business case-ul: componenta si competente necesare
- Structura recomandata a unui Business Case:
- Descrierea succinta a proiectului, aria de cuprindere, obiectivele proiectului
- Estimarea fluxurilor de numerar (cash flow projections)
- Prezumtii si metode utilizate in analiza cost-beneficiu
- Beneficiile relevante ale proiectului
- Factorii de succes ai proiectului
- Identificarea si masurarea riscurilor relevante pentru proiectul de investitii
- Probleme intalnite in elaborarea unui business case. Criterii de succes. Avantajele si dezavantajele unui business case
- Diferenta dintre analiza cost-beneficiu (business case) si planul de afaceri (business plan)
- Contabilitate financiara versus contabilitate de gestiune
2. Structura unui Business Case
Introducere
- Titlu si subtitlu. Autori si Destinatari. Data.
- Sinteza informatiilor pentru management (Executive Summary)
- Disclaimer
- Mentionarea scopului pentru care se solicita acest business case si cum anume vor fi folosite informatiile si rezultatele descrise (planificare, bugetare, decizie)
- Descrierea situatiei curente din organizatie si motivatia (nevoia) care a generat elaborarea acestui business case
Metode si Presupuneri
- Aria de cuprindere acoperita de business case si limitarile stabilite (in / out of scope). Perioada analizata.
- Indicatorii financiari ce se vor calcula precum si alte criterii de decizie
- Presupunerile identificate precum si variabilele scenariilor de analiza. Sursele de date folosite.
- Proiectarea scenariilor de analiza. Decizii privind necesitatea realizarii fluxurilor de numerar (cash flow) cu valori incrementale sau valori totale
- Alegerea modelului de cost potrivit. Criterii folosite in alegere.
- Stabilirea tipurilor de beneficii relevante cerintelor pentru acest business case. Justificarea introducerii acestor tipuri de beneficii in analiza
Impactul investitiei in organizatie
- Tipurile de impact luate in considerare: impact financiar si contributia la atingerea obiectivelor organizatiei
- Cash-flow – definitie. exemple
- Model financiar dinamic: definitie. exemple
- Indicatori financiari: definitie. exemple
- Analiza de sensibilitate (sensitivity analysis). Analiza de risc. Plan de contingenta.
- Concluzii si recomandari
3. Costuri relevante: Identificare si Estimare
- Definitii: cost, pret, profit, cheltuiala, costuri efectuate (sunk cost), costuri de oportunitate (opportunity cost)
- Clasificare costuri: directe/indirecte, fixe/variabile
- Identificare costuri: modele de costuri
- costuri generate de resursele din proiect (resource-based)
- costuri generate de activitatile din proiect (activity-based-costing)
- folosirea modelului de cost pentru analize manageriale si decizii
- Estimare costuri : metode aplicabile
- folosirea modelului de cost ales
- abordarea simpla si rapida – procentuala
- alocarea costurilor pe activitati in baza stabilirii unei chei de alocare (metoda ABC – activity-based-costing)
- Costuri cu finantarea proiectului. Metodele de finantare si impactul asupra profitabilitatii proiectului.
4. Beneficii relevante: Identificare si Estimare
- Definitie: beneficii financiare si non-financiare: tangibile, intangibile
Estimarea financiara a beneficiilor
- Reducerea costurilor in organizatie
- realizarea de economii (cost saving)
- evitarea unor cheltuieli (avoided costs)
- Cresterea veniturilor
- Contributia proiectului la realizarea altor obiective de business
- Reducerea costurilor in organizatie
- Identificarea si cuantificarea valorica a beneficiilor
- Corelarea beneficiu – obiective de business
- Identificarea indicatorilor cuantificabili aferenti obiectivului de business cu care este corelat beneficiul
- Stabilirea valorilor target ale indicatorilor pentru obiectivul de business
- Determinarea ponderii beneficiului in atingerea obiectivului
- Calculul valorii financiare cu care beneficiul contribuie la realizarea obiectivului
- Metode de estimare a Beneficiilor
- Valorea lui 1 (The value of One)
- Valoarea Monetara Asteptata (Expected Monetary Value – EMV)
- Cautarea valorii target (Goal Seeking)
- Arborii de decizie (Real Option Theory)
- Folosirea benchmark-urilor
5. Situatii financiare esentiale
- Contul de Profit si Pierdere (Income Statement)
- Explicatii structura.
- Definire: CAPEX si OPEX
- Exemple
- Balanta (Balance Sheet)
- Definire: Bunuri (assets), Datorii (liabilities). Explicatii structura.
- Exemple
- Notiunea de flux de numerar. Cash Flow.
- Reprezentarea grafica a unui flux de numerar (cost and benefit time line)
- Diferenta dintre “Fluxul de numerar” (Cash flow statement) si “Contul de profit si pierdere” (Income statement)
- Definire: depreciere si amortizare.
- Exemple
6. Analiza rezultatelor. Luarea deciziei.
- Indicatori financiari relevanti pentru evaluarea “atractivitatii si viabilitatii” proiectului
- Categorii de fluxuri de numerar
- fluxul de numerar (cash flow stream)
- fluxul de numerar net (Net cash flow)
- fluxuri de numerar nete cumulate (Cumulative net cash flow)
- fluxuri de numerar actualizate ( Discounted cash flow).
- flus de numerar cu valori totale vs valori incrementale
- Valoarea Prezenta (Present Value)
- Valoarea neta actualizata (Net Present Value – NPV)
- Perioada de amortizare a investitiei (Payback period)
- Rentabilitatea interna a proiectului (Internal rate of return – IRR)
- Profitabilitatea proiectului (Return on investment – ROI)
- Costul total al investitiei (Total Cost of Ownership – TCO)
- Folosirea Excel pentru calculul indicatorilor financiari
- Categorii de fluxuri de numerar
- Alte criterii de decizie: indicatori non-financiari. Exemple.
- Diagrame si grafice utilizate in analiza cost beneficiu a proiectului pentru facilitarea deciziei de investitie
- Analiza de sensibilitate si de risc a modelului financiar al proiectului
- Analiza simpla de sensibilitate. Identificarea variabilelor care afecteaza cel mai mult rezultatul final al scenariului
- Simularea Monte Carlo.
- Exemplu de simulare. Pregatirea simularii.
- Rularea Simularii. Interpretarea rezultatelor
- Efectul Amortizarii / Deprecierii asupra fluxului de numerar. Introducere in metode de estimare a cheltuielilor cu amortizarea
- Efectul impozitelor asupra fluxului de numerar. Fluxul de numerar al proiectului inainte si dupa taxe
- Utilizarea analizei financiare de ” atractivitate” a proiectului pentru planificare sau in decizia de finantare a proiectului
- Analiza Incrementala – exemple de aplicabilitate in luarea unei decizii privind:
- acceptarea unei comenzi la un pret special
- dezvoltarea interna a unui produs sau achizitia lui de la un furnizor
- pastrarea unui echipament sau inlocuirea lui
- renuntarea la un produs sau segment de business neprofitabil
Obiective / Beneficii curs "Preparing a Successful Business Case"
Obiectivele trainingului sunt:
- elaborarea unui analize cost beneficiu (studiu de fezabilitate, business case) pentru un proiect / investitie
- realizarea legaturii dintre business case si obiectivele organizatiei
- definirea structurii recomandate in elaborarea unui business case
- selectia modelului de costuri potrivit si metode de estimare pentru costurile proiectului
- identificarea beneficiriilor ce pot fi asociate proiectului si metode de estimare si cuantificare a acestora (inclusiv beneficiile non-financiare)
- intelegerea principalelor situatii financiare: contul de profit si pierderi (profit & loss – P&L), fluxuri de numerar (cash flow) si balanta (balance sheet)
- realizarea unui cash flow al proiectului, calculul indicatorilor financiari: discounted cash flow, perioada de recuperare a investitiei (payback period), valoarea prezenta (present value), net present value (NPV), internal rate of return (IRR) etc
- aplicarea analizei presupunerilor (sensitivity analysis) si analizei Monte Carlo
- prezentarea analizei cost beneficiu si a indicatorilor de rentabilitate ai proiectului in vederea facilitarii deciziei de investitie in proiect
Audienta la cursul "Preparing a Successful Business Case"
- project manageri
- manageri responsabili pentru propunerea si lansarea proiectelor
- analist portfoliu de proiecte
- business analist
- analist financiar de proiecte
- persoane implicate in elaborare business case
- persoane din departamentul PMO (Project/Program/Portfolio Management Office)
Cunostinte preliminare necesare
Pentru a beneficia din plin de acest training recomandam urmatoarele cunostinte preliminare:
- familiaritate cu notiunea de investitie, strategie si obiective strategice si alinierea deciziilor de investitii la obiectivele organizatiei
- Familiaritate cu notiuni generale de contabilitate manageriala
- Familiaritate cu notiuni de management de proiect, livrabile, roluri si responsabilitati, alocare resurse, control indicatori de performanta proiect
* Preturile nu includ TVA.
* Pentru persoanele fizice NU se aplica TVA.
Programul cursului este zilnic 9:00 -17:00 (pentru cursurile cu instructor)







Standardele la care este aliniat acest curs
Acest curs este aliniat (respecta) cele mai bune practici si tehnici din urmatoarele standarde internationale:
Cursuri corelate
Acest curs are urmatoarele cursuri corelate:
Business Case – Analiza Cost, Beneficiu, Risc
Aveti mai mult de 4 persoane pentru care vreti sa organizati un training?
Pentru o oferta personalizata de training corporate, contacti-ne!
Consultati lista de cursuri programate pentru perioada urmatoare
Pentru a va asigura de recunoasterea internationala a diplomelor pe care le obtineti, Trilex este :